Loading...

مشخصات باتری ماشین؛ بررسی مفهوم علائم اختصاری

دسته بندی : دانشنامه خودرو کد خبر :72185
1403/04/03
94931865

مشخصات باتری ماشین؛ بررسی مفهوم علائم اختصاری

مشخصات باتری ماشین؛ بررسی مفهوم علائم اختصاری
در نگاه اول زمانی که به مشخصات باتری ماشین نگاه کنید، با اعداد و عبارت‌های مختلفی مواجه می‌شوید. شاید این عبارت‌ها گیج‌کننده به‌نظر برسند، اما هرکدام مشخصات خاصی از باتری را به شما می‌‌گویند. برای مثال عددی که کنار عبارت AH یا AMPs وجود دارد، نشان‌دهنده آمپر ساعت باتری است. هم‌چنین آمپر میل لنگ خودرو با اختصار CCA نمایش داده می‌شود.
اگر نیاز به اطلاعات بیشتری در مورد علائم اختصاری روی باتری دارید، فقط کافی است این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

AH یا AMPs؛ علامت اختصاری برای آمپر ساعت باتری

مهم‌ترین علامت روی باتری که اصلی‌ترین مشخصه آن را نشان می‌دهد، عبارت AH یا AMPs است. این عدد با فرمول «آمپرساعت = شدت جریان × زمان» سنجیده می‌شود و به‌زبانی ساده‌تر برابر با ضرب شدت جریان باتری در مدت زمان تامین جریان باتری است. برای مثال یک باتری به مدت 10 ساعت جریان 5 آمپری را تولید خواهد کرد و ظرفیت آن 50 AH خواهد بود. ظرفیت آمپر ساعت باتری نسبت به ماشین تحت تاثیر عواملی از جمله جنس صفحات باتری، مساحت صفحه‌ها، الکترولیت، میزان آپشن‌های برقی خودرو و چگالی دما مشخص می‌شود.
هم‌چنین اگر خودرو آپشنال باشد یا به لوازم برقی نصبی مجهز باشد، برای تامین انرژی موردنیاز باید باتری با آمپر ساعت بالاتری روی ماشین نصب شود. البته مهم است که ابعاد محل نصب باتری را در نظر بگیرید تا امکان نصب باتری بزرگ‌تر وجود داشته باشد. برای مثال در ماشین ال نود باتری فابریک 60 آمپر ساعت است، اما می‌توان باتری آمپراژ 66 و 74 نیز روی باتری نصب کرد. در نتیجه برای خرید باتری ال 90 و سایر ماشین‌ها، حتما ابعاد محل نصب باتری را در نظر داشته باشید.

اختصار CCA؛ نشان دهنده میزان آمپر میل‌ لنگ سرد برای استارت ماشین

در مشخصات باتری خودرو یک عبارت با عنوان CCA هک شده که از مهم‌ترین مشخصات باتری به‌خصوص برای مناطق سردسیر است. این حروف که مخفف Cold Cranking Amps هستند، اشاره به توان باتری برای جریان‌دهی 30 ثانیه‌ای در دمای منفی 18 درجه سانتی‌‌گراد را دارد. البته این جریان که در 30 ثانیه تامین می‌شود، به شرطی است که ولتاژ کمتر از 7.2 ولت نشود.

ظرفیت ذخیره یا RC؛ ظرفیت معکوس در مشخصات باطری ماشین

عبارت RC که مخفف (Reserve Capacity) است، اشاره به ظرفیت معکوس باتری ماشین دارد. به‌زبانی ساده‌تر، ظرفیت ذخیره یا RC در علائم اختصاری روی باتری، اشاره به مدت زمانی دارد که طول می‌کشد تا یک باتری در دمای 80 درجه فارنهایت و جریان 25 آمپر ساعت به مرحله دشارژ برسد.
مهم است در این بخش ولتاژ باتری از 10. 5 ولت کمتر نشود. هرچه ظرفیت ذخیره یا RC افزایش یابد، مدت برق‌دهی بیشتر خواهد شد و صفحه‌های سربی بیشتر سنگین می‌شوند و وزن باتری نیز افزایش خواهد یافت. به‌‌نوعی ظرفیت معکوس باتری قدرت راه‌اندازی موتور توسط باتری در زمانی است که مولد برق یا دینام خودروباشند. این قاعده در کلیه باتری‌ها از جمله باتری رانا، 206 و سایر ماشین‌های ایرانی یا خارجی یکسان است.

عبارت CA یا HCA؛ جریانی که باتری خودرو در دمای صفر درجه تولید می‌کند

جریانی که باتری در دمای صفر درجه قادر به تامین آن است، با عبارت CA روی باتری حک شده که مخفف Cranking Amps محسوب می‌شود. از طرفی اختصار HCA که مخفف Hot Cranking Amps است، به مقدار جریان‌دهی باتری در دمای 27 درجه سانتی‌گراد اشاره دارد. توجه داشته باشید که میزان CA در کلیه باتری‌ها 25 درصد بیشتر از CCA است.
هم‌چنین یکی از مشخصات مهم باتری ماشین شماره گروه BCI است. این شماره گروه شامل مشخصاتی از جمله ابعاد باتری، نوع باتری و نحوه قرارگیری قطب‌ها و ترمینال باتری را نشان می‌دهد.

عبارات MF یا LM؛ نشان دهنده نیاز باتری به مراقبت

باتری‌های کم مراقبت که در ایران با لقب باتری سرب- اسیدی شناخته می‌شوند، روی بدنه آن‌ها عبارت Low Maintenance یا همان LM هک شده است. عبارت MF روی باتری یا Maintenance Free به‌معنای باتری‌ بی‌نیاز نسبت به مراقبت محسوب می‌شود و این مدل از باتری‌ها، باتری سرب کلسیمی هستند.
هر دو نوع باتری باید در زمان‌های مشخص بررسی بررسی شوند. اما در باتری LM میزان سطح آب هم باید بررسی شود و با آب نیز مقطر تنظیم شود. که همان باتری اسیدی قدیمی است.

بررسی دقیق مشخصات باتری؛ نکته‌ای مهم برای خرید باتری ماشین

بررسی و در نظر گرفتن مشخصات باتری ماشین، به شما کمک می‌کند تا گزینه‌‌ای مناسب را انتخاب کنید. در زمان خرید باتری باکیفیت برای ماشین خود، باید فاکتورهای بسیاری را در نظر بگیرید، اما حالا می‌توانید با یک نگاه به باتری،‌ کلیه مشخصات آن را متوجه شوید و نسبت به توصیه شرکت خودروساز باتری مناسب را انتخاب کنید.
البته مهم است که علاوه‌بر مطالعه علائم اختصاری روی باتری، خرید خود را از مراکز معتبر انجام دهید. مجموعه باتری آنتایم به‌عنوان امداد باتری، خدمات نصب و تعویض باتری همراه با تخفیف در محل را ارائه می‌دهد. هم‌چنین کلیه باتری‌های این برند با ضمانت‌نامه به‌ فروش می‌رسند که مهر تاییدی روی کیفیت باتری‌هاست.