Loading...

سردار مومنی: با اجرای طرح ۱۰، شاهد کاهش تصادفات موتورسواران بوده‌ایم

سردار مومنی: با اجرای طرح ۱۰، شاهد کاهش تصادفات موتورسواران بوده‌ایم

سردار مومنی: با اجرای طرح ۱۰، شاهد کاهش تصادفات موتورسواران بوده‌ایم

سردار مومنی: با اجرای طرح ۱۰، شاهد کاهش تصادفات موتورسواران بوده‌ایم

تصویر پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز ارسال ایمیل 15 شهریور 1403 16:480 خواندن این مطلب 2 دقیقه زمان میبرد

عبور و مرور موتورسیکلت‌ها در سطح شهر اگرچه با مزایایی همراه است، اما خطرات زیادی را نیز به دنبال دارد. طرح ۱۰ پلیس با مجموعه‌ای از اقدامات نظارتی، آموزشی و تنبیهی، تلاش می‌کند تا این خطرات را کاهش داده و امنیت را برای تمامی کاربران جاده‌ها افزایش دهد.

به گزارش موتورسیکلت نیوز، عبور و مرور موتورسیکلت‌ها در سطح شهر‌های بزرگ همواره یکی از مسائل چالش‌برانگیز برای مدیریت ترافیک و ایمنی راه‌ها بوده است. موتورسیکلت‌ها به دلیل اندازه کوچک‌تر و قابلیت مانور بالا، نسبت به خودرو‌ها امکان عبور از فضا‌های کوچک و باریک را دارند. این ویژگی‌ها اگرچه از نظر سرعت جابجایی و کاهش زمان سفر مزایایی دارد، اما به طور همزمان مخاطرات زیادی برای رانندگان موتورسیکلت، سایر کاربران جاده و حتی عابران پیاده ایجاد می‌کند.

مبرهن است که بیشترین تأثیر عوامل انسانی در بروز و شدت تصادف‌های جاده‌ای مربوط به نداشن مهارت لازم برای رانندگی، بی‌توجهی به مقررات رانندگی، خستگی و خواب‌آلودگی، استعمال مواد مخدر و مصرف مشروبات الکلی رانندگان است.

همه افراد در معرض خطر تصادف قرار دارند، اما عابران پیاده، دوچرخه‌سواران، موتورسواران و رانندگان دوچرخه‌های موتوری در مقایسه با رانندگان و مسافران اتومبیل‌ها و وسایل نقلیه موتوری بزرگتر، بیشتر در معرض خطر هستند و از آنها به عنوان کاربران پرخطر راه‌ها یاد می‌شود.

ویراژ دادن در خیابان‌ها و پیاده‌روها، صحبت کردن با موبایل حین حرکت، انجام حرکات نمایشی در خیابان‌های پرتردد، عبور از چراغ قرمز، پارک کردن در پیاده‌روها، گذر از خطوط ویژه اتوبوسرانی، عبور از کوچه‌های تنگ و باریک، بی‌توجهی به خرابی وسیله نقلیه، بردن بار‌های سنگین و حجیم، سوار کردن افراد خارج از ظرفیت موتور، عدم استفاده از کلاه ایمنی از جمله تخلف‌هایی است که موتورسواران مرتکب آن می‌شوند.

طرح ۱۰ پلیس راهور

بحث انضباط بخشی به تردد موتورسواران پیشینه‌ای دیرینه دارد و موتورسیکلت از زمانی که وارد چرخه تولید گردید بحث ساماندهی آن وجود داشته است. برای مقابله با این چالش‌ها، پلیس راهنمایی و رانندگی اقدام به اجرای طرح‌های مختلفی کرده است که یکی از آنها “طرح ۱۰ پلیس” است. این طرح شامل مجموعه‌ای از تدابیر و اقدامات اجرایی است که با هدف کاهش تخلفات موتورسیکلت‌سواران و افزایش ایمنی در سطح شهر به اجرا درآمد.

سرهنگ احسان مؤمنی، معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ نیز در رابطه بااقدامات جدید پلیس برای کاهش تصادفات موتورسیکلت‌ها اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین اقدامات، توقیف ساعتی موتورسیکلت‌هایی است که پلاک آنها پوشانده شده است. در این وضعیت، پلاک‌ها برداشته شده و برچسب‌های شب‌رنگ بر روی موتورسیکلت‌ها نصب می‌شود تا در شب نیز به خوبی قابل رؤیت باشند.

سرهنگ مؤمنی افزود: در صورتی که پلاک‌ها مخدوش شده باشد، موتورسیکلت به پارکینگ منتقل می‌شود و توقیف ساعتی نخواهد داشت.

وی همچنین توضیح داد: در حین توقیف ساعتی، رانندگان موتورسیکلت به مدت ۱ تا ۲ ساعت تحت آموزش‌های پلیس قرار می‌گیرند و به آنها توصیه می‌شود که به دیگر موتورسواران نیز هشدار دهند و از کلاه ایمنی استفاده کنند. این روش تأثیر مثبت و فرهنگ‌سازی خوبی داشته است.

وی تصریح کرد: طبق آمار گذشته، تعداد جان‌باختگان موتورسواران در تصادفات افزایش یافته است. اما از تاریخ ۱۸ دی سال پیش، با اجرای طرح ۱۰، شاهد کاهش تصادفات و جان‌باختگان موتورسواران بوده‌ایم.

سرهنگ مؤمنی همچنین اظهار کرد: در حال حاضر ۴۷ درصد از فوتی‌های تصادفات مربوط به موتورسیکلت‌ها است، در حالی که این رقم پیش‌تر حدود ۳۳ درصد بود.

وی در انتها تأکید کرد: هدف پلیس، کاهش این آمار و بهبود وضعیت ایمنی موتورسواران است و طرح ۱۰ تا رسیدن به نتایج مطلوب، همچنان ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/

منبع دانشجو برچسب هاپلیس سردار مومنی فرهنگ موتورسوارى تصویر پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز ارسال ایمیل 15 شهریور 1403 16:480 خواندن این مطلب 2 دقیقه زمان میبرد اشتراک گذاری فیس بوک X لینکدین واتس آپ تلگرام اشتراک گذاری از طریق ایمیل چاپ