Loading...

عقب‌نشینی ولوو از برنامه تمام برقی شدن تا سال 2030

دسته بندی : اخبار روز کد خبر :75223
1403/06/18
4596

عقب‌نشینی ولوو از برنامه تمام برقی شدن تا سال 2030

عقب‌نشینی ولوو از برنامه تمام برقی شدن تا سال 2030

ولوو برنامه‌های الکتریکی‌سازی خود را تعدیل کرده و قصد دارد در کنار خودروهای الکتریکی، همچنان به تولید مدل‌های پلاگین‌هیبریدی و هیبریدی خفیف هم ادامه دهد.

اکستریم VX اکستریم VX

ولوو که قصد داشت تا سال ۲۰۳۰ به برندی تمام الکتریکی تبدیل شود، از برنامه‌های خود عقب‌نشینی کرده است. این شرکت رسماً اعلام کرده است که در آینده، ۹۰ تا ۱۰۰ درصد فروش جهانی ولوو به خودروهای تمام الکتریکی و پلاگین‌هیبریدی اختصاص خواهد داشت و خودروهای هیبریدی خفیف هم صفر تا ۱۰ درصد مابقی را تشکیل خواهند داد. در سه‌ماههٔ دوم سال جاری، سهم خودروهای الکتریکی از کل فروش ولوو ۲۶ درصد بوده که این بالاترین رقم در بین خودروسازان لوکس محسوب می‌شود. همچنین اگر خودروهای پلاگین‌هیبریدی را هم اضافه کنیم، این سهم به ۴۸ درصد می‌رسد.

در سال آینده ولوو قصد دارد مجموع سهم خودروهای پلاگین‌هیبریدی و تمام الکتریکی از کل فروش خود را به ۵۰ تا ۶۰ درصد برساند. این شرکت سوئدی هم‌اکنون پنج خودروی تمام الکتریکی شامل EX30، EX40، EC40، EX90 و EM90 (مینی‌ون مخصوص بازار چین) را در سبد محصولات خود دارد و پنج خودروی تمام الکتریکی دیگر هم در راه است. یکی از این پنج مدل جدید، سدان الکتریکی ES90 است که به‌تازگی تیزر آن منتشر شده است. با وجود تغییر برنامه‌های ولوو، هدف بلندمدت این شرکت برای تبدیل شدن به برندی تمام الکتریکی همچنان بر قوت خود باقی است و تغییر برنامه‌ها هیچ تأثیر بزرگی روی سرمایه‌گذاری‌های شرکت نخواهد گذاشت.

ولوو تغییر شرایط بازار و نیازهای خریداران را دلیل تغییر برنامه‌های خود اعلام کرده است. علاوه بر این، گسترش زیرساخت‌های خودروهای الکتریکی کندتر از حد انتظار بوده، مشوق‌های دولتی در برخی بازارها حذف شده و تعرفه واردات خودروهای الکتریکی از چین نیز ابهامات بزرگی را ایجاد کرده است. به گفتهٔ ولوو، برای حرکت صنعت خودروسازی به سمت الکتریکی‌سازی، حمایت قدرتمند و پایدارتر دولت‌ها نیاز است. مدیرعامل شرکت سوئدی دراین‌باره گفته است:

ما معتقدیم که آینده الکتریکی خواهد بود ولی واضح است که گذار به الکتریکی‌سازی به‌طور یکنواخت صورت نخواهد گرفت و خریداران و بازارهای مختلف سرعت پذیرش متفاوتی خواهند داشت. ما در عین ‌حفظ موقعیت پیشرو در صنعت خودروسازی از لحاظ الکتریکی‌سازی، انعطاف‌پذیر هستیم

درنتیجهٔ تغییر برنامه‌ها، طرح کاهش تولید دی‌اکسید کربن ولوو هم تعدیل خواهد شد. این شرکت قصد داشت تا سال ۲۰۳۰ تولید دی‌اکسید کربن به ازای هر خودرو را ۷۵ درصد نسبت به سال ۲۰۱۸ کاهش دهد اما حالا این رقم ۶۵ درصد در نظر گرفته شده است. همچنین حالا هدف کاهش تولید دی‌اکسید کربن در سال ۲۰۲۵ نسبت به سال ۲۰۱۸ بجای ۴۰ درصد، بین ۳۰ تا ۳۵ درصد در نظر گرفته شده است. در نیمهٔ اول امسال، تولید دی‌اکسید کربن ولوو به ازای هر خودرو ۲۵ درصد کمتر از سال ۲۰۱۸ بوده است. ولوو همچنین به خودروهای پلاگین‌هیبریدی به‌عنوان پلی به آیندهٔ تمام الکتریکی نگاه می‌کند. جدیدترین داده‌ها نشان می‌دهند که حدود نیمی از مسافتی که خودروهای پلاگین‌هیبریدی جدید ولوو طی می‌کنند، در حالت تمام الکتریکی است. بااین‌وجود، این روزها بازار خودروهای الکتریکی شبیه دومینو شده و خودروسازان مختلف یکی پس از دیگری از برنامه‌های الکتریکی‌سازی خود عقب‌نشینی می‌کنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵ از مجموع ۲ رای برچسب هااخبار خودرو الکتریکی