قطعی برق و گاز موجب اختلال در خطوط تولید خودروسازی و افزایش هزینه تولید قطعات است

قطعی برق و گاز موجب اختلال در خطوط تولید خودروسازی و افزایش هزینه تولید قطعات است

قطعی برق و گاز موجب اختلال در خطوط تولید خودروسازی و افزایش هزینه تولید قطعات است


به گزارش خبرخودرو،عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازی کشور قطعی برق و گاز در واحدهای قطعه سازی را موجب اختلال در خطوط تولید خودروسازی و افزایش هزینه تولید قطعات دانست.

احمدرضا رعنایی در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو با اشاره به قطعی های مکرر برق و گاز و تاثیر آن بر روند فعالیت واحدهای قطعه سازی گفت: با توجه به اینکه برق و گاز دو نهاده تولید انرژی و از شاهرگ های اصلی تولید هستند نبود هر یک برنامه ریزی برای تولید را مختل می کند که ماحصل آن اختلال در خطوط تولید خودروسازی و افزایش هزینه تولید است.

وی در این رابطه افزود: خروج خودرو کامل از کارخانه در وهله اول مستلزم تامین به موقع قطعات است اما وقتی قطعه ساز به دلیل قطعی برق و گاز نمی تواند آن تعداد قطعه را در زمان مشخص به خودروساز تحویل دهد، خطوط خودروسازی دچار مشکل شده و تعداد خودروهای ناقص افزایش پیدا خواهد کرد. از طرفی وقتی نیروی کار در کارخانه حاضر شده اما انرژی نیست سرمایه انسانی نیز از بین خواهد رفت.

رییس انجمن صنایع همگن و قطعه سازی استان مرکزی ادامه داد: از طرفی قطعینهاده های تولید انرژی موجب کاهش تیراژ تولید و افزایش هزینه تمام شده قطعات شده و در بازار افتر مارکت نیز برای تعمیرات خودرو با کمبود و افزایش قیمت قطعه مواجه می شویم.

رعنایی در ادامه در خصوص تاثیر برودت هوا بر امکان حمل و نقل قطعات گفت: برودت هوا در این زمینه بی تاثیر نیست اما تاثیری که نبود برق و گاز دارد خیلی بیشتر است. ضمن اینکه برودت هوا مقطعی است و بازگذاشتن محورهای مواصلاتی و امکان حمل و نقل محصولات نیز از وظایف راهداری ها است اما چالش اصلی صنایع عدم برنامه ریزی لازم برای مواجه با کاهش درجه حرارت، تامین و پایداری شبکه برق و گاز است.

وی با بیان اینکه برنامه ریزی برای تولید باید در بلندمدت انجام شود، تصریح کرد: اگر کشوری توان تامین پایدار انرژی و مواد اولیه موردنیاز صنایع را ندارد می بایست در حد ظرفیت تامین برای تولید برنامه ریزی کند اما متاسفانه در کشور ما چنین برنامه ریزی وجود ندارد.

عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازی کشور با صراحت بیان کرد: یکی از افتخارات وزارت صمت در هر سال ایجاد کارآفرینی و صدور تعداد زیادی پروانه تاسیس و بهره برداری است بدون اینکه نگاهی به زیرساخت های کافی برای تولید شود.

رییس انجمن صنایع همگن و قطعه سازی استان مرکزی در پایان خاطرنشان کرد: افزایش ظرفیت ها در صنایع نیازمند برنامه ریزی در سطحی بالا است و می بایست بر اساس ظرفیت های موجود توان بهره برداری صادر کرد و اگر ظرفیت لازم نیز وجود ندارد باید با واردات کمبودها را جبران و یا از صادرات انرژی به سایر کشورها جلوگیری کرد تا امکان تامین انرژی لازم برای صنایع داخلی که موتور محرک کارآفرینی و GDP کشور هستند و موجب ارزش افزوده و اشتغال زایی در کشور می شوند وجود داشته باشد.