Loading...

همه چیز در مورد هیوندای وراکروز

دسته بندی : دانشنامه خودرو کد خبر :32440
1401/11/11
12063

همه چیز در مورد هیوندای وراکروز

همه چیز در مورد هیوندای وراکروز
هیوندای وراکروزهیوندای وراکروز

هیوندای وراکروز یا ix55 را می بایست تلاش نه چندان موفق هیوندای برای ارائه کراس اووری بزرگ تر و قدرتمندتر از سانتافه دانست که علیرغم ویژگی های ذاتی بسیار خوب، شاید به دلایلی نظیر نوع و سبک طراحی، نتوانست به جایگاهی که شایسته اش بود دست یابد.

فهرست مطالب

  • طراحی ظاهری
  • طراحی داخلی
  • امکانات ایمنی و رفاهی وراکروز؛ کم و کاستی وجود ندارد
  • مشخصات فنی وراکروز
  • آفرود با وراکروز چگونه است؟
  • قیمت وراکروز
  • نقاط قوت خودرو
  • نقاط ضعف خودرو

هیوندای وراکروز تنها در قالب یک نسل از سال ۲۰۰۷ تا سال ۲۰۱۳ و با دو نام وراکروز و ix55 عرضه شد و پس از آن، هیوندای تا سال ها به سراغ ساخت شاسی بلندی بزرگ تر از سانتافه نرفت تا آن که بار دیگر شانس خود را با ارائه پالیسید آزمود.

هیوندای وراکروزهیوندای وراکروز

با تمام تفاسیر و عدم موفقیت نه‌چندان خوب جهانی وراکروز، این مدل را می بایست از جمله هیوندای های محبوب در ایران به حساب آورد و عمده دلیل آن هم بی تردید امکانات خوب این خودرو، سواری حساب شده و توان فنی آن است.

طراحی ظاهری

هیوندای وراکروزهیوندای وراکروز هیوندای وراکروزهیوندای وراکروز هیوندای وراکروزهیوندای وراکروز

طراحی ظاهری وراکروز چندان از زبان طراحی وقت هیوندای پیروی نمی کرد. در این خودرو سعی شده بود همه چیز بزرگ و البته لوکس جلوه کند و شما را از سانتافه دور نماید. چراغ های بزرگ جلو، که به صورت گوشه دار تا روی گلگیر کشیده شده اند، در نمونه های سفارش آمریکا دارای بخش نارنجی رنگ هستند. هواکش بزرگ روی سپر تا حدودی ضعف کوچک بودن جلوپنجره را پوشش داده است و جلوپنجره این خودرو در نمونه وراکروز یا ix55 دارای دو طرح نقره ای مشبک یا مشکی با خطوط صاف است که باید گفت نمونه دارای خطوط افقی صاف، با طراحی کلی خودرو و خطوط به کاررفته در سپر و هواکش روی آن، همخوانی به مراتب بیش تری دارد. برای درک بهتر این موضوع کافی‌ست توجهی به جلوپنجره لانه زنبوری تارا اتومات و ترکیب آن با هواکش مزین به خطوط افقی روی سپر خودرو داشته باشید!

اگرچه طراحی وراکروز خیلی با زبان طراحی سایر محصولات هیوندای در آن زمان همخوانی ندارد، اما خود خودرو در جای جای بدنه دارای هارمونی بسیار خوب و قابل قبولی‌ست و این مورد را می توان در شباهت سبک طراحی چراغ های جلو و عقب و خط شخصیت روی درها با سایر خطوط بدنه به خوبی دریافت.

ابعاد کلی خودرو واقعاً بزرگ است و با طول، عرض و ارتفاعی به ترتیب برابر با ۴۸۴۰، ۱۹۴۵ و ۱۷۵۰ میلی متر، کاملاً به شما نشان می دهد با یک کراس اوور فول سایز سر و کار دارید. با توجه به این که این خودرو در زمان خود لوکس ترین کراس اوور هیوندای به حساب می آمده است، در جای جای بدنه آن نظیر دستگیره درها، نوار دور شیشه ها و… شاهد کروم کاری هستیم که به زیبایی بصری خودرو کمک کرده است.

در پایان باید گفت طراحی هیوندای وراکروز، عامه پسند است و می تواند نظرات مثبت زیادی را به سوی خود جلب کند، اما به هیچ وجه به‌روز نیست.

طراحی داخلی

کابین هیوندای وراکروزکابین هیوندای وراکروز کابین هیوندای وراکروزکابین هیوندای وراکروز کابین هیوندای وراکروزکابین هیوندای وراکروز

به سراغ کابین وراکروز می رویم. در این جا هیوندای به لطف فضای بین دو محور ۲۸۰۵ میلی متری، به خوبی در امر ارائه یک فضای بزرگ و دلنشین، موفق عمل کرده است و درون این خودرو تقریباً هیچ فرد بلندقد یا حتا فردی با اضافه وزن زیاد هم دچار مشکل نمی شود. با مقایسه سبک طراحی کابین با هم‌نسلان خود مانند کیا سورنتو درمی یابید هیوندای به نسبت خوب عمل کرده است و در عین سادگی، توانسته حس و حال لوکس بودن را نیز منتقل نماید.

در مرکز داشبورد یک پنل مربعی را می بینیم که تمامی بخش های مربوط به سیستم ماالتی مدیا و سیستم تهویه را در خود گنجانده است. یک نوار طرح چوبی دور تا دور کابین چرخانده شده و غربیلک فرمان نیز طرح لوکسی را در زمان خود ارائه می کرده است. پشت آمپر نیز با سه صفحه دایره ای شکل، طراحی ساده ای داشته و فارغ از هرگونه جذابیت است. صندلی های ردیف دوم امکان تنظیم زاویه و عمق را دارند که این امر در کنار فضای پا و سر بسیار خوب، به راحتی سرنشینان خصوصاً در سفرهای طولانی، کمک شایانی می کند. برای سرنشینان ردیف دوم و سوم خروجی سیستم تهویه روی سقف تعبیه شده است و البته ردیف دوم از خروجی تهویه روی ستون های خودرو نیز بهره می گیرند.

صندلی های ردیف سوم این خودرو به صورت مخفی شونده در کف خودرو طراحی شده اند و این موضوع سبب ایجاد فضای باری مسطح و کاربردی در پشت ردیف دوم صندلی های وراکروز شده است. در خصوص متریال داخلی کابین باید گفت به غیر از کیفیت دستگیره های داخلی، که مانند سایپا کوییک می شکنند، و کیفیت نه چندان بالای غربیلک فرمان چرمی خودرو، بقیه موارد دارای کیفیت بسیار خوبی هستند و حتا در مقایسه با سایر محصولات هیوندای در آن زمان، کیفیت بهتری هم دارند.

امکانات ایمنی و رفاهی وراکروز؛ کم و کاستی وجود ندارد

کابین هیوندای وراکروزکابین هیوندای وراکروز کابین هیوندای وراکروزکابین هیوندای وراکروز

هیوندای وراکروز در زمان عرضه و حتا همین الان نیز از فهرست امکانات بلندبالا و بسیار قابل قبولی برخوردار است. در مدل فول این کراس اوور امکاناتی نظیر سانروف، گرم‌کن صندلی های جلو، گرم‌کن صندلی های عقب (مدل Ix55)، سردکن صندلی راننده (وراکروز)، تنظیم برقی فرمان، تنظیم برقی صندلی های جلو، حافظه صندلی راننده، سیستم ورود و استارت بدون کلید، سیستم صوتی اینفینیتی، تهویه دوگانه اتومات برای ردیف اول، تهویه مجزا برای سرنشینان عقب، کروز کنترل، درِ صندوق بار برقی، برف پاک کن اتومات، کول باکس، آینه های تاشو برقی، آینه های دیمردار (مدل Ix55)، راهنمای تعویض لاین (مدل Ix55)، آینه مرکزی الکتروکرومیک، سیستم ترمز ضد قفل، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل کشش، شش عدد ایربگ، دوربین دید عقب (وراکروز) و‌‌‌… به چشم می آیند.

هیوندای وراکروز در بحث تست های ایمنی نیز موفق به دریافت پنج ستاره ایمنی از NHTSA شده است.

مشخصات فنی وراکروز

پیشرانه هیوندای وراکروزپیشرانه هیوندای وراکروز

هیوندای وراکروز یا هیوندای ix55 در بازار ایران با یک پیشرانه قدرتمند ۳.۸ لیتری تنفس طبیعی عرضه شد. این پیشرانه، که با نمونه نصب شده بر روی هیوندای جنسیس کوپه مشترک است، قادر به تولید بیشینه قدرت ۲۶۰ اسب بخار و بیشینه گشتاور ۳۴۸ نیوتن متر است. نیروی تولیدی توسط پیشرانه نیز از طریق یک جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک ساخت آیسین به هر چهار چرخ انتقال می یابد.

آفرود با وراکروز چگونه است؟

هیوندای وراکروزهیوندای وراکروز

نخستین موردی که باید به آن توجه کنید این است که وراکروز یک کراس اوور دو دیفرانسیل است نه یک SUV شاسی مستقل، پس انتظار آفرود عجیب از آن نداشته باشید. موتور خودرو به صورت عرضی نصب شده و یک میل گاردان از گیربکس خارج شده است و بخشی از نیروی پیشرانه را در سرعت زیر ۷۰ کیلومتر و در صورت هرزگردی، به محور عقب می رساند. وراکروز توانایی عبور از شیب یا نواحی پوشیده از گل و لای را تا حد مناسبی داراست، اما توجه داشته باشید که به علت ارتفاع خودرو و طول آن، کف خودرو به برخی از عوارض زمینی بی تردید گیر خواهد کرد. به طور کلی، باید پذیرفت که وراکروز یک کراس اوور با نیمچه توانایی های آفرودی قابل قبول است، اما هرگز برای سفرهای آفرودی و ادونچر طراحی نشده است.

قیمت وراکروز

هیوندای وراکروزهیوندای وراکروز

این روزها هیوندای وراکروز یا ix55 بسته به سال ساخت، میزان کارکرد و تمیزی خودرو در بازار قیمتی در محدوده یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان تا ۴.۵ میلیارد را داراست که در خصوص موردهای ۴ میلیارد به بالای این خودرو باید به نسخه های به‌اصطلاح فوق کم کار و به نوعی خشک آن اشاره کرد.

نقاط قوت خودرو

پیشرانه توانمند، سواری نرم، امکانات بسیار خوب، تعمیر و نگهداری نه چندان سخت، فضای بسیار خوب کابین، گیربکس خوب و هوشمند.

نقاط ضعف خودرو

ضعف در متریال کابین نظیر دستگیره های داخلی و چرم فرمان، گیج شدن سواری خودرو در حالت سرنشین فول و بار اضافی، طراحی قدیمی.

هیوندای وراکروز چه مشخصاتی دارد؟

هیوندای وراکروز یا هیوندای ix55 در بازار ایران با یک پیشرانه قدرتمند ۳.۸ لیتری تنفس طبیعی عرضه شد. این پیشرانه، که با نمونه نصب شده بر روی هیوندای جنسیس کوپه مشترک است، قادر به تولید بیشینه قدرت ۲۶۰ اسب بخار و بیشینه گشتاور ۳۴۸ نیوتن متر است. نیروی تولیدی توسط پیشرانه نیز از طریق یک جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک ساخت آیسین به هر چهار چرخ انتقال می یابد.

هیوندای وراکروز توانایی آفرود دارد؟

نخستین موردی که باید به آن توجه کنید این است که وراکروز یک کراس اوور دو دیفرانسیل است نه یک SUV شاسی مستقل، پس انتظار آفرود عجیب از آن نداشته باشید. موتور خودرو به صورت عرضی نصب شده و یک میل گاردان از گیربکس خارج شده است و بخشی از نیروی پیشرانه را در سرعت زیر ۷۰ کیلومتر و در صورت هرزگردی، به محور عقب می رساند.

هیوندای وراکروز چه قیمتی دارد؟

این روزها هیوندای وراکروز یا ix55 بسته به سال ساخت، میزان کارکرد و تمیزی خودرو در بازار قیمتی در محدوده یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان تا ۴.۵ میلیارد را داراست.

به این مطلب رای دهید

نوشته همه چیز در مورد هیوندای وراکروز اولین بار در اسب بخار. پدیدار شد.