Loading...

چالش اصلی در تامین چیپ‌ست‌ها افزایش قیمت است نه تحریم

چالش اصلی در تامین چیپ‌ست‌ها افزایش قیمت است نه تحریم

چالش اصلی در تامین چیپ‌ست‌ها افزایش قیمت است نه تحریم


به گزارش خبرخودرو، عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران در خصوص چالش تامین میکروچیپ‌ها در صنعت خودروی جهان که به موجب آن کاهش تولید در دنیا اتفاق افتاد و تاثیر این چالش بر خودروسازی داخلی و راهکارهای پیش رو برای تولید خودروهای جدید به بیان توضیحاتی پرداخت.

مرتضی ملاجعفری در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو در خصوص چالش تامین میکروچیپ‌ها در صنعت خودروی جهان که به موجب آن کاهش تولید در دنیا اتفاق افتاد و تاثیر این چالش بر خودروسازی داخلی و راهکارهای پیش رو برای برون رفت از آن و تولید خودروهای جدید اظهار داشت: استفاده از سیستم الکترونیکی در خودروها، و نه تنها در خودروهای برقی و هیبریدی، بلکه در خودروهای متداول یا احتراق داخلی نیز در حال افزایش است. در خودروهای مدرن حدود ۸۰ تا ۱۰۰ ECU یا کنترلر الکترونیکی وجود دارد که هر کدام حداقل یک میکروکنترلر یا چیپ نیاز دارند و برخی از چیپ های مرتبط با درب خودرو، روشنایی، سیستم دزدگیر و تهویه مطبوع فاقد پیچیدگی بوده و ارزان قیمت هستند. اما برخی تراشه‌های حساس که با ایمنی خودرو سروکار دارند همچون کنترل موتور، ترمز ABS، فرمان برقی پیشرفته بوده و تنها چند شرکت تراشه ساز محدود در دنیا قادر به تولید اینها با استانداردهای خودرویی هستند.

وی افزود: بحران کمبود چیپ های خودرویی از نیمه سال 2020 میلادی آغاز شد و در سال ۲۰۲۱ و همزمان با اوج‌گیری کرونا و اصطکاک های تجاری بین کشورهای صنعتی، قیمت این تراشه ها به شدت افزایش یافت و به ۱۰ تا ۱۵ برابر قبل افزایش پیدا کرد. به دلیل استفاده زیاد این چیپ ها در خودرو و تاثیر شدید آن بر قیمت خودرو، در سال ۲۰۲۱ ظرفیت تولید خودرو در اروپا به یک سوم کاهش یافت به طوری که خودروسازانی مثل فولکس­واگن و تویوتا برخی از خطوط تولید خود را تعطیل کردند و فیات کارخانه‌های خود در کانادا و مکزیک را به حالت تعلیق درآورد که همه اینها ناشی از چالش تامین تراشه‌های خاص خودرویی بود که از طریق چین تامین می‌شد.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران گفت: اتحادیه اروپا این هدف گذاری را برای خود تعیین کرد که برای برون رفت از این چالش، تا سال 2030 میلادی به دانش ساخت و تولید انبوه انواع تراشه‌های خودرویی به صورت کاملا مستقل دست یابد.

ملاجعفری تصریح کرد: واقعیت این است که قطعه‌سازان داخلی به غیر از حوزه‌های خاصی همچون نظامی که تیراژ بالایی ندارند، تراشه ساز نیستند و احتمالا نمی‌توانیم تراشه ساز شویم، نه به دلیل اینکه دانش فنی آن را در اختیار نداریم یا نمی‌توانیم به آن دست یابیم، بلکه توان دستیابی به دانش فنی وجود دارد اما بحث مقرون به صرفه بودن و تیراژ مطرح است. حتی در صورت تولید تراشه های خودرویی در داخل کشور که با قیمت گزافی روبرو خواهد بود، تنها مصرف کننده آن تولیدات خودروهای داخلی خواهند بود و بنا به دلایلی همچون تحریم و عدم توانایی در بحث رقابت قیمتی، به حضور در بازارهای خارجی چندان نمی‌توان امیدوار بود.

وی در ادامه یادآور شد: به نظر می‌رسد تنها راهکار این است که در زنجیره تامین قطعات خودرو، بخش الکترونیک با کانال‌های تامین‌کننده مطمئن قراردادهای طولانی مدت با هر مکانیزمی منعقد شود تا یک تامین‌کننده در انحصار ما قرار بگیرد و در میان مدت و بلندمدت امکان خروج از قرارداد یا افزایش قیمت نداشته باشد. بر اساس راهکار اتحادیه اروپا که متشکل از تعداد زیادی کشور بوده و بخش عمده اقتصاد دنیا را در اختیار دارد، توان سرمایه‌گذاری برای این اتحادیه و کشورهای عضو وجود دارد. اما برای ایران به عنوان یک کشور مستقل نمی‌توان چنین تصمیمی را اتخاذ کرد.

این کارشناس صنعت خودرو متذکر شد: 7 تا 8 شرکت تامین‌کننده تراشه‌های خاص خودرویی در دنیا نظیر اینیفینون آمریکا و رنساس ژاپن فعالیت دارند که بعضا در چین نیز به تولید می‌رسند. می‌بایست قراردادها با این شرکت‌ها به نحوی منعقد شود که از ابتدا میزان تامین و افزایش قیمت‌ها مشخص باشد.

ملاجعفری در خصوص تاثیر تحریم‌ها بر تامین چیپ ست‌ها اذعان داشت: به دلیل اینکه این قطعات در حال حاضر نیز از کشور چین تامین می‌شود، تحریم مشکل اصلی نیست بلکه چالش اصلی افزایش قیمت است که به طور کلی بر روی سیلیکون در دنیا اتفاق افتاد به طوری که بر روی تمامی قطعات الکترونیک اثرگذار بود و دوم افزایش قیمتی بود که تامین کنندگان قطعات الکترونیکی خودرویی اعمال نمودند. به عنوان مثال، تراشه میکروکنترلر فرمان برقی که از چین تامین می‌شد در سال جاری 2022 حدود 12 برابر افزایش قیمت داشته است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین می‌بایست در شرایط فعلی برای اینکه تولید معطل نشود، از استفاده از میکروهای خاص خودرویی صرفنظر کنیم که در حال حاضر نیز همین رویکرد پیش گرفته شده است. به عنوان مثال ، تراشه مورد استفاده در فرمان برقی تولید داخل، تراشه خاص خودرویی نیست بلکه تراشه جنرال است که در صنعت به میکروکنترلر آرم موسوم است. تفاوت آرم با تراشه میکرویی همچون اینفینیون یا رنساس در این است که این تراشه‌ها با توجه به شرایط خاص خودرو شامل ارتعاشات و نوسانات شدید خودرو، تغییرات سطح ولتاژ باطری خودرو، حرارت موجود در موتور و داخل کابین موتور و رطوبت مناطق خاص جغرافیایی متناسب با استانداردهای خودرویی ساخته می‌شوند که قیمت معمول را افزایش می‌دهد. در سال جاری هیچ کدام از فرمان‌های برقی که بر روی خودروها نصب می‌شوند، تراشه خاص خودرویی نیستند. زیرا مقرون به صرفه نیست و در غیر این صورت باید به فرمان هیدرولیکی بازگردیم تا اینکه افزایش قیمت به مصرف‌کننده تحمیل نشود. در کاربردهای داخل شهرها که امکان افزایش سرعت چندان وجود ندارد، استفاده از تراشه غیرخودرویی چندان اثرگذار و محدودکننده نیست و می‌توان سیاست‌گذاری تولید را متناسب با شرایط قیمتی فعلی و کمبود تراشه به این شکل تغییر داد.