Loading...

۱۰ راهکار برای کاهش مصرف سوخت موتور سیکلت

۱۰ راهکار برای کاهش مصرف سوخت موتور سیکلت

۱۰ راهکار برای کاهش مصرف سوخت موتور سیکلت

در کشور ما، آلودگی هوا به یکی از عوامل طبیعی آسیب زننده تبدیل شده است که سریعا باید راهکارهای مقابله با آن که یکی از آن‌ها کاهش مصرف سوخت موتور سیکلت است، در دستور کار قرار بگیرد. بنابراین اگر دارای یک موتور سیکلت هستید، از وظایف شما است که برای پاکیزه نگه داشتن هوای شهر خود تلاش کنید. همچنین اگر مصرف سوخت موتور بهبود پیدا کند، به مراتب هزینه‌هایتان نیز کاهش می‌یابند. اگر نمی‌دانید که چطور مصرف سوخت موتور سیکلت را کاهش دهید، در ادامه این مطلب از وبلاگ یدک تیمچه با ما همراه باشید تا ۱۰ راهکار برای کاهش مصرف سوخت موتور سیکلت را به شما بگوییم.

آنچه می خوانید: پنهان 1) ۱۰ راهکار برای کاهش مصرف سوخت موتور سیکلت 2) ۱. سرعت را ثابت نگهدارید 3) ۲. استفاده از کروز کنترل موتور سیکلت 4) ۳. کاهش وزن و بار موتور سیکلت 5) ۴. کاهش کاهش مصرف سوخت موتور تنظیم فشار باد لاستیک‌ها 6) ۵. سرویس و نگهداری مناسب 7) ۶. کارکرد درست کاربراتورها 8) ۷. کاهش مصرف سوخت موتور با استفاده از ژیگلور استاندارد و با کیفیت 9) ۸. استفاده از سوخت با کیفیت 10) ۹. جاده‌های آسفالت و بنزین کمتر 11) ۱۰. کاهش مصرف سوخت موتور با استفاده از روغن موتور مناسب 12) سخن پایانی 13) مطالب مرتبط:

۱۰ راهکار برای کاهش مصرف سوخت موتور سیکلت

اگر می‌خواهید به عنوان یک شهروند وظیفه شناس و دلسوز برای شهر خود و یا حتی برای صرفه‌جویی از هزینه‌های خود کاری انجام دهید، پیشنهاد می‌کنیم که حتما از راهکارهای زیر برای کاهش مصرف سوخت موتور استفاده کنید.

کم کردن مصرف سوخت موتور سیکلت۱. سرعت را ثابت نگهدارید

موتور سواری پر سرعت هم برای خودتان پر خطر است و هم هزینه‌هایتان را افزایش می‌دهد. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که در زمان رانندگی با موتور سیکلت سرعت را ثابت نگهدارید و زیاد گاز ندهید تا کاهش مصرف سوخت موتور را مشاهده کنید. این کار باعث می‌شود که آلایندگی‌های ایجاد شده توسط موتور سیکلت نیز کمتر شده و به دنبال آن آلودگی هوا نیز شرایط بهتری پیدا کند.

مواردی که می‌تواند مصرف سوخت را بیشتر کنند که عبارتند از حرکت با حداکثر سرعت، ترمزهای پیاپی، کاتاف‌های پیاپی، بخصوص در موتور سیکلت‌های پرسرعت انرژی بیشتری نیاز دارند. با حرکت پیوسته در دور متوسط انجین، اجتناب از گاز دادن و ترمزگیری پیوسته می‌توان مصرف سوخت را کاهش داد.

۲. استفاده از کروز کنترل موتور سیکلت

اگر با کروز کنترل آشنایی ندارید، باید بدانید که این یک ویژگی بر روی موتور سیکلت‌ها و خودروها است که باعث می‌شود سرعت در یک ثابت بماند و انجین دیگر گاز اضافی نخورد. برای فعال کردن کروز کنترل باید به یک سرعت متعادل که انجین تحت فشار نباشد، برسید و کروز کنترل را فعال نمایید. برای غیرفعال کردن کروز کنترل نیز کافیست که گاز دهید و یا ترمز بگیرید تا سرعت تغییر کند. همین امر باعث می‌شود که مقدار معینی از سوخت به سمت محفظه احتراق حرکت کند و تعادل مصرف سوخت حفظ شود. بنابراین در کوتاه مدت متوجه می‌شوید که مصرف سوخت کمتر شده است.

۳. کاهش وزن و بار موتور سیکلت

کاهش وزن موتور سیکلت را با کمتر کردن وزن خوده موتور سیکلت اشتباه نگیرید. چندین راهکار وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید وزن محتمل شده بر روی موتور سیکلت را کاهش دهید. بار و تجهیزات اضافی بر روی موتور سیکلت می‌تواند انرژی بیشتر از موتور برای حرکت و شتاب بگیرد، بنابراین طبیعی است که مصرف سوخت افزایش پیدا کند. برای کاهش وزن می‌توانید از لباس سبک موتور سیکلت استفاده کنید، باکس‌های اضافی موتور سیکلت را بردارید و یا از سقف و شیشه جلو استفاده نکنید. بنابراین اگر به هر کدام از این موارد نیاز نداشتید، پیشنهاد می‌کنیم که آن‌ها را از روی موتور سیکلت بردارید.

۴. کاهش کاهش مصرف سوخت موتور تنظیم فشار باد لاستیک‌ها

یکی دیگر از مهم‌ترین راهکارها برای کاهش مصرف سوخت موتور سیکلت که در خودروها نیز تاثیر گذار است، تنظیم فشار باد تایرها می‌باشد. هر موتور سیکلت با توجه به وزن و شتابی که دارد، باید بر روی یک حجم باد استاندارد قرار بگیرد که معمولا درون دفترچه راهنمای موتور، این اطلاعات به طور کامل ذکر شده‌اند. معمولا مکانیکی‌ها نیز می‌دانند که چه مقدار باد را برای هر موتور سیکلت در تایر وارد کنند تا هم مصرف سوخت کاهش یابد و هم شاسی‌ها در تعادل قرار بگیرند.

۵. سرویس و نگهداری مناسب

برخی کارهای کوچک را برای موتور سیکلت می‌توان انجام داد تا مصرف سوخت آن کاهش پیدا کند. یکی از آن‌ها تمیز کردن زنجیر موتور و تنظیم آن است که موجب بهبود عملکرد گیربکس می‌شود و دنده‌ها روان‌تر از قبل جا می‌روند. بنابراین مصرف سوخت موتور سیکلت نیز کاهش پیدا می‌کند. یکی دیگر از تاثیرگذارترین سرویس‌هایی که می‌توانید انجام دهید، در ترمزها موتور است که از اتلاف انرژی جلوگیری می‌کنند. همچنین تعلیق‌ها را نیز به طور منظم سرویس کنید تا عملکرد درستی داشته باشند. حواستان به اجزای درونی انجین نیز باشد که جرقه‌زنی به درستی انجام شود و احتراق ناقص به وجود نیاید، زیرا این امر باعث افزایش مصرف سوخت خواهید شد.

مصرف سوخت موتور سیکلت

۶. کارکرد درست کاربراتورها

در صورتی که موتور سیکلت شما سیستم سوخت‌رسانی چند کاربراتوری کار می‌کند، (معمولا برای هر سیلندر یک کاربراتور استفاده می‌شود) و لرزش انجین شدید را احساس کرده‌اید، در ابتدا باید سیستم سوخت‌رسانی را بررسی کرده که پمپ و لوله‌کشی‌ها هستند. با توجه به دفترچه بیمه موتور سیکلت‌های چند کاربراتوری، سازندگان توصیه کرده‌اند که در هر ۶ هزار کیلومتر، هماهنگی کاربراتورها را بررسی کنید که وظیفه تنظیم و اطمینان از یکسان بودن نسبت سوخت و هوا را دارند. کاربراتورهای نیز معمولا با کثیف شدن سیستم سوخت‌رسانی و یا استهلاک بیش از حد انجین دچار اختلال می‌شوند که افزایش مصرف سوخت را در بر دارد.

۷. کاهش مصرف سوخت موتور با استفاده از ژیگلور استاندارد و با کیفیت

یکی دیگر از راهکارهای کاهش مصرف سوخت موتور سیکلت، استفاده از قطعات با کیفیتی همچون ژیگلور است به بهبود عملکرد موتور سیکلت کمک می‌کند. البته این مورد اقلب برای موتور سیکلت کار کاربراتوری است که قدیمی هستند. توجه داشته باشید که اگر طول عمر ژیگلور رو به اتمام باشد، شکل کلی آن به طور کامل تغییر کرده و باعث افزایش مصرف سوخت می‌شود. بنابراین اگر موتور از ژیگلور استفاده می‌کند، پیشنهاد می‌کنیم که حتما به آن سر بزنید.

۸. استفاده از سوخت با کیفیت

سوخت با کیفیت همیشه باید در اولویت باشد، زیرا این سوخت است که تعیین می‌کند که موتور سیکلت شما چقدر شتاب داشته باشد، چقدر عمر کند و یا حتی چقدر هزینه‌بر باشد. بدیهی است که با استفاده از سوخت با کیفیت، هزینه‌ها و مقدار تولید آلاینده‌ها کاهش پیدا می‌کند. همانطور که می‌دانید سوخت با کیفیت گران‌تر است، اما در بلند مدت بازدهی خود را نشان می‌دهد. هر چه اکتان بنزین بیشتر باشد، احتراق منظم‌تر انجام می‌گیرند و با احتراق منظم، کاهش مصرف سوخت و تولید آلاینده‌ها تضمینی خواهد بود.

۹. جاده‌های آسفالت و بنزین کمتر

این موضوع بسیار منطقی است که اگر بر روی جاده‌ها آسفالت موتور سواری کنید، سوخت کمتری مصرف خواهد شد. زیرا جاده‌های خاکی انرژی بیشتری را برای شتاب‌گیری نیاز دارند؛ در نتیجه موتورسوار بیشتر گاز می‌دهد و سوخت نیز زودتر از قبل خالی خواهد شد. همچنین اصلا فرقی نمی‌کند که نوع و مدل موتور سیکلت شما چیست، جاده‌های ناهموار باعث افزایش مصرف سوخت موتور سیکلت می‌شوند.

۱۰. کاهش مصرف سوخت موتور با  استفاده از روغن موتور مناسب

یکی دیگر از راهکارهایی که می‌توانیم پیش پایتان بگذاریم، استفاده از روغن موتور با کیفیت است. البته باید بدانید که علاوه بر کیفیت، مناسب بودن روغن برای انجین نیز اهمیت بالایی دارد. زیرا هر روغن را با توجه به استانداردها و شاخص‌های مورد استفاده قرار می‌دهند. معمولا در دفترچه راهنمای موتور سیکلت، استانداردها و شاخص‌های مناسب برای موتور سیکلت معرفی شده‌اند. بنابراین استفاده از روغن موتور مناسب و با کیفیت باعث کاهش مصرف سوخت موتور سیکلت شده و طول عمر انجین را نیز افزایش می‌دهد.

کاهش مصرف بنزین موتور

سخن پایانی

در ادامه این مطلب از وبلاگ یدک تیمچه با شما همراه بودیم و ۱۰ راهکار کاهش مصرف سوخت موتور سیکلت را گفتیم. کاهش مصرف سوخت علاوه بر شرایط محیطی و زندگی، می‌تواند هزینه‌های شما را نیز کاهش دهد. همچنین طول عمر موتور سیکلت نیز افزایش پیدا می‌کند و آمار خرابی‌های موتور سیکلت در کوتاه مدت کمتر می‌شود. اگر به چهار مورد یا بیشتر از راهکارهایی که گفتیم عمل کنید، بعد از یک هفته، متوجه کاهش چشمگیر مصرف سوخت خواهید شد و عملا این موارد برایتان به یک عادت تبدیل می‌شود. به ما بگویید که چه راهکارهای دیگری برای کاهش سوخت وجود دارد.

 

منبع: motodeal

مطالب مرتبط:

توقیف ۲۴ دستگاه موتورسیکلت متخلف در کرمان تحویل ۳۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت برقی با ۸۰ درصد تسهیلات بانکی از سال آینده مزایده ۱۲۰۰ موتورسیکلت توقیفی در هرمزگان برگزار می‌شود تعمیر انواع موتور سیکلتچطور تعمیرکار سیار موتور سیکلت پیدا کنیم؟